El cel entreobert ens torna l'esperança

Autor
Joan Miró
Títol

Le ciel entrebâillé nous rend l'espoir

El cel entreobert ens torna l'esperança

Data
19 juliol 1954
Tècnica
Oli damunt tela
Mides
130 x 195 cm
Signatura

[i.d.] Miró.

Línia de crèdit
Fundació Joan Miró, Barcelona. Dipòsit de la Gallery K. AG
Procedència
Pierre Matisse Gallery, Nova York
Acquavella Galleries, Nova York
Número de registre
D 15
Bibliografia
  • Dupin, Jacques. Miró. París: Flammarion, 1961; p. 393, 394; il. n. 851, p. 424; cat. n. 851, p. 548
  • Joan Miró. Londres: Tate Gallery, 27 agost-11 octubre 1964 ; Zuric: Kunsthaus Zürich, 31 octubre-6 desembre 1964; cat. n. 201, p. 45; làm. n. 38a, p. [92]
  • Penrose, Roland. Miró. Londres: Thames & Hudson, 1970; il. n. 86, p. 121; p. 122; p. 212-213
  • Joan Miró: The Developement of a sign language. Sidra Stich. St. Louis, Missouri: Washington University Gallery of Art, 19 març-27 abril 1980; fig. n. 53, p.57; p. 57, 58
  • Miró in America. Houston: The Museum of Fine Arts, 21 abril-27 juny 1982; il. n. 29, p. 97 (col.)
  • Miró's people: Joan Miró: paintings and graphics of the human figure, 1920-1980. Edimburg: Scottish National Gallery of Modern Art, 12 agost-3 octubre 1982; il. p. 28 (col.); cat. n. 31, p. 36
  • Joan Miró Centennial Exhibition: The Pierre Matisse Collection. Yokohama: Yokohama Museum of Art, 11 gener-25 març 1992; il. n. 73, p. 110 (col.)
  • Dupin, Jacques. Miró. Barcelona: Polígrafa, 1993 (Paris: Flammarion, 1993); p. 300
  • Gimferrer, Pere. Les arrels de Miró. Barcelona: Polígrafa, 1993; n. 848, p. 381 (b/n)
  • Joan Miró: Equilibri a l'espai: Obres procedents de la col·lecció Kazumasa Katsuta. Barcelona: Fundació Joan Miró, 18 setembre-2 novembre 1997; p. 20; p. 30, il. n. 4, p. 33 (col.)
  • Dupin, Jacques. Miró Firebird. París: Galerie Lelong, 1998; p. 83 (col.)
  • L'univers de Joan Miró. Aosta: Musée Archéologique Régional d'Aosta, 4 desembre 1999-25 setembre 2000; fig. p. 24
  • Universo Miró. Catanzaro: Complesso Monumentale del San Giovanni, 2 desembre 2000-25 febrer 2001; fig. p. 21
  • Dupin, Jacques ; Lelong-Mainaud, Ariane. Joan Miró: Catalogue raisonné. Paintings: Vol. III 1942-1955. París: Daniel Lelong; Palma: Successió Miró, 2001; il. n. 967, p. 233 (col.); p. 256
  • Malet, Rosa Maria. Joan Miró: Apunts d'una col·lecció: Obres de la Gallery K. AG. Barcelona: Fundació Joan Miró; Caroggio, 2003; p. 74-75; il. p. 77 (col.); p. 124, 144
  • Joan Miró. Sevilla: Sala San Hermenegildo, 3-29 maig 2005 ; Còrdova: Caja Sur. Sala de Exposiciones, 7 juny-10 juliol 2005; p. 43
  • Pou, Anna ; Romaguera, Mariona. Miró. Barcelona: Ciro, 2008. (Grans genis de l'Art a Catalunya); p. 104; il. p. 105 (col.), 141
  • Malet, Rosa Maria. Joan Miró: Obres de la col·lecció Gallery K. AG a la Fundació Joan Miró. Barcelona: Fundació Joan Miró, 2011; p. 58; il. p. 61 (col.)
Exposicions
  • Joan Miró. Londres: Tate Gallery, 27 agost-11 octubre 1964 ; Zuric: Kunsthaus Zürich, 31 octubre-6 desembre 1964
  • Joan Miró: The Developement of a sign language. Sidra Stich. St. Louis, Missouri: Washington University Gallery of Art, 19 març-27 abril 1980
  • Miró in America. Houston: The Museum of Fine Arts, 21 abril-27 juny 1982
  • Miró's people: Joan Miró: paintings and graphics of the human figure, 1920-1980. Edimburg: Scottish National Gallery of Modern Art, 12 agost-3 octubre 1982
  • Joan Miró Centennial Exhibition: The Pierre Matisse Collection. Yokohama: Yokohama Museum of Art, 11 gener-25 març 1992
  • Joan Miró: Equilibri a l'espai: Obres procedents de la col·lecció Kazumasa Katsuta. Barcelona: Fundació Joan Miró, 18 setembre-2 novembre 1997
  • L'univers de Joan Miró. Aosta: Musée Archéologique Régional d'Aosta, 4 desembre 1999-25 setembre 2000
  • Universo Miró. Catanzaro: Complesso Monumentale del San Giovanni, 2 desembre 2000-25 febrer 2001
  • Joan Miró. Sevilla: Sala San Hermenegildo, 3-29 maig 2005 ; Còrdova: Caja Sur. Sala de Exposiciones, 7 juny-10 juliol 2005
Comentari de l'obra

El cel entreobert ens torna l'esperança té força punts de contacte amb la vitalitat de l'expressionisme abstracte americà. Així, el fons negre reflecteix la immediatesa de l'execució, amb lavats, regalims, gratats amb el mànec del pinzell i empremtes en negatiu. També la circularitat de la composició, resultant de fer girar la tela (com ho corroboren algunes fotografies de 1953 i 1954), evoca les composicions descentrades de l'action painting. Però en Miró, fins i tot aquests moviments de la tela responen sempre a una voluntat estabilitzadora, de la mateixa manera que els elements representacionals imposen un ordre definitiu al caos inicial.