L'ala de l'alosa aureolada pel blau d'or arriba al cor de la rosella abaltida damunt la plana ornada de diamants

Autor
Joan Miró
Títol

L'aile de l'alouette encerclée du bleu d'or rejoint le coeur du coquelicot endormi sur la prairie parée de diamants

L'ala de l'alosa aureolada pel blau d'or arriba al cor de la rosella abaltida damunt la plana ornada de diamants

Data
13 març 1967
Tècnica
Acrílic damunt tela
Mides
195 x 130 cm
Línia de crèdit
Fundació Joan Miró, Barcelona. Dipòsit de la Gallery K. AG
Procedència
Pierre Matisse Gallery, Nova York
Acquavella Galleries, Nova York
Número de registre
D 18
Inscripcions
Dors:

MIRÓ. 13/III/67 / L'AILE DE L'ALOUETTE / ENCERCLÉE DU BLEU D'OR / REJOINT LE COEUR DU / COQUELICOT ENDORMI / SUR LA PRAIRIE PARÉE DE / DIAMANTS

Bibliografia
  • Miró. Saint-Paul-de-Vence: Fondation Maeght, 23 juliol-30 setembre 1968; il. n. 94, p. [175] (col.)
  • Cirici, Alexandre. Miró en su obra. Barcelona: Labor, 1970; p. 194
  • Penrose, Roland. Miró. Londres: Thames & Hudson, 1970; p. 176-177; il. n. 130, p. 182 (col.), p. 183; p. 214
  • Sweeney, James Johnson ; Gomis, Joaquim ; Català-Roca, Francesc [et al.]. Joan Miró. Barcelona: Polígrafa, 1970. (Fotoscop); il. n. 122, p. [146] (col.), p. [281]
  • Tapié, Michel. Joan Miró. Milà: Fratelli Fabbri, 1970; p. 22; il. n. 105, p. [117] (col.)
  • Chilo, Michel. Miró: l'artiste et l'oeuvre. París: Maeght, 1971. (Archives Maegh; 2); il. n. 56, p. 56 (col.); p. 57; p. 115
  • Homenaje a Joan Miró: 1ª Muestra Internacional de Arte. Granollers: Ajuntament de Granollers, 15 maig-15 setembre 1971; il. p. 14
  • Joan Miró: Magnetic Fields. Nova York: Solomon R. Guggenheim Museum, 27 octubre 1972-21 gener 1973; p. 34; il. n. 47, p. 139
  • Diehl, Gaston. Miró. París: Flammarion, 1974; il. p. 84 (col.)
  • Joan Miró. París: Grand Palais, 17 maig-13 octubre 1974; il. n. 85, p. 128; cat. n. 85, p. 128
  • Cirici, Alexandre. Miró Mirall. Barcelona: Polígrafa, 1977; p. 193
  • Gimferrer, Pere. Miró: Colpir sense nafrar. Barcelona: Polígrafa, 1978 (Edició en castellà: Miró y su mundo. Barcelona: Polígrafa, 1978); il. n. 125, p. 131 (col.)
  • Saura, Antonio. "El mirador". Madrid: Cuadernos Guadalimar (1978), núm. 19; p. 12
  • Malet, Rosa Maria. Joan Miró. Barcelona: Polígrafa, 1983; p. 21; il. n. 85, p. 88 (col.), p. 89; p. 128
  • Serra, Pere A. Miró i Mallorca. Barcelona: Polígrafa, 1984; il. n. 110, p. 93 (col.); p. 289
  • Weelen, Guy. Miró. París: Nouvelles Éditions Françaises, 1984; il. n. 233, p. 168 (col.)
  • Erben, Walter. Joan Miró 1893-1983: Mensch und Werk. Colònia: Taschen, 1988; il. p. 185 (col.); p. 223-224
  • Joan Miró Centennial Exhibition: The Pierre Matisse Collection. Yokohama: Yokohama Museum of Art, 11 gener-25 març 1992; il. n. 92, p. 132 (col.)
  • Mink, Janis. Joan Miró, 1893-1983. Colònia: Taschen, 1993; il. p. 87 (col.); p. 96
  • Joan Miró: 1983-1993. Barcelona: Fundació Joan Miró, 20 abril-30 agost 1993; il. n. 222, p. 452 (col.)
  • Joan Miró: Equilibri a l'espai: Obres procedents de la col·lecció Kazumasa Katsuta. Barcelona: Fundació Joan Miró, 18 setembre-2 novembre 1997; p. 20; p. 66, il. n. 21, p. 69 (col.)
  • Dupin, Jacques. Miró Firebird. París: Galerie Lelong, 1998; p. 89 (col.)
  • Dupin, Jacques ; Lelong-Mainaud, Ariane. Joan Miró: Catalogue raisonné. Paintings: Vol. IV 1959-1968. París: Daniel Lelong; Palma: Successió Miró, 2002; il. n. 1260, p. 202-203 (col.); p. 263
  • Malet, Rosa Maria. Joan Miró: Apunts d'una col·lecció: Obres de la Gallery K. AG. Barcelona: Fundació Joan Miró; Caroggio, 2003; p. 82-83; il. p. 85 (col.); p. 125, 145
  • Joan Miró. Sevilla: Sala San Hermenegildo, 3-29 maig 2005 ; Còrdova: Caja Sur. Sala de Exposiciones, 7 juny-10 juliol 2005; p. 43
  • Dupin, Jacques. Joan Miró. Barcelona: Polígrafa, 2009; p. 72; il. p. 78 (col.)
  • Malet, Rosa Maria. Joan Miró: Obres de la col·lecció Gallery K. AG a la Fundació Joan Miró. Barcelona: Fundació Joan Miró, 2011; p. 70-71; il. p. 73 (col.); p. 74
Exposicions
  • Miró. Saint-Paul-de-Vence: Fondation Maeght, 23 juliol-30 setembre 1968
  • Homenaje a Joan Miró: 1ª Muestra Internacional de Arte. Granollers: Ajuntament de Granollers, 15 maig-15 setembre 1971
  • Joan Miró: Magnetic Fields. Nova York: Solomon R. Guggenheim Museum, 27 octubre 1972-21 gener 1973
  • Joan Miró. París: Grand Palais, 17 maig-13 octubre 1974
  • Joan Miró Centennial Exhibition: The Pierre Matisse Collection. Yokohama: Yokohama Museum of Art, 11 gener-25 març 1992
  • Joan Miró: 1983-1993. Barcelona: Fundació Joan Miró, 20 abril-30 agost 1993
  • Joan Miró: Equilibri a l'espai: Obres procedents de la col·lecció Kazumasa Katsuta. Barcelona: Fundació Joan Miró, 18 setembre-2 novembre 1997
  • Joan Miró. Sevilla: Sala San Hermenegildo, 3-29 maig 2005 ; Còrdova: Caja Sur. Sala de Exposiciones, 7 juny-10 juliol 2005
Comentari de l'obra

Poques pintures ofereixen una idea més ajustada de la voluntat de Miró d'"assolir el màxim d'intensitat amb el mínim de mitjans" com la titulada L'ala de l'alosa aureolada del blau d'or arriba al cor de la rosella abaltida damunt la plana ornada de diamants. El paisatge, referit de manera directa o tangencial, constitueix l'escenari conceptual de la major part de la producció mironiana. Aquí, tot i que el títol suggereix una vegada més el tema, el format no és l'estàndard horitzontal per a una pintura d'aquest tipus. Però tampoc el quadre és una transposició literal dels components esmentats, sinó una realitat autònoma amb lleis internes pròpies.