Painting (The white glove)

Author
Joan Miró
Title

Painting (The white glove)

Date
1925
Medium
Oil on canvas
Sizes
113 x 89,5 cm
Signature

[l.r.] Miró.

Credit line
Fundació Joan Miró, Barcelona. Purchase, 1988
Provenance
Purchase
Register Number
FJM 11293
Inscriptions

1925

Back:

Joan Miró / 1925

Bibliography
  • Joan Miró, Desmond Morris, Cyril Hamersma. London: London Gallery, 2-28 February 1950; n. 3, 1 f. pleg.
  • Dupin, Jacques. Miró. Paris: Flammarion, 1961; ill. n. 134, p. 495; cat. n. 134, p. 495
  • Joan Miró. London: Tate Gallery, 27 August-11 October 1964 ; Zürich: Kunsthaus Zürich, 31 October-6 December 1964; cat. n. 55, p. 25
  • Gimferrer, Pere. Miró: Colpir sense nafrar. Barcelona: Polígrafa, 1978 (Spanish edition: Miró y su mundo. Barcelona: Polígrafa, 1978); ill. n. 52, p. 54 (col.)
  • Malet, Rosa Maria. Joan Miró. Barcelona: Polígrafa, 1983; p. 12; p. 54, ill. n. 36, p. 55 (col.); p. 127
  • Joan Miró. Zürich: Kunsthaus Zürich, 21 November 1986-1 February 1987 ; Düsseldorf: Städtische Kunsthalle Düsseldorf, 14 February-20 April 1987; p. 194, ill. n. 34, p. 195 (col.)
  • Impactes: Joan Miró 1929-1941. Barcelona: Fundació Joan Miró, 24 November 1988-15 January 1989; p. 8-9
  • Malet, Rosa Maria. La Fundació Joan Miró i les seves col·leccions. Barcelona: Polígrafa, 1990; ill. p. 25 (col.)
  • Gimferrer, Pere. Les arrels de Miró. Barcelona: Polígrafa, 1993; ill. n. 220, p. 341
  • Joan Miró: 1983-1993. Barcelona: Fundació Joan Miró, 20 April-30 August 1993; p. 67, 68-69, 71, 73, 180; p. 216, ill. n. 70, p. 217 (col.)
  • Escudero, Carme. "The Miró Collections of the Fundació Joan Miró in Barcelona". Barcelona: Catalonia (July 1993), no. 34 (Special issue dedicated to Joan Miró); p. 15
  • Joan Miró: Equilibri a l'espai: Obres procedents de la col·lecció Kazumasa Katsuta. Barcelona: Fundació Joan Miró, 18 September-2 November 1997; fig. n. 4, p. 15
  • Dupin, Jacques ; Lelong-Mainaud, Ariane. Joan Miró: Catalogue raisonné. Paintings: Vol. I 1908-1930. Paris: Daniel Lelong; Palma de Mallorca: Successió Miró, 1999; ill. n. 186, p. 149 (col.); p. 244
  • Malet, Rosa Maria. Fundació Joan Miró: Guia. Barcelona: Fundació Joan Miró; Carroggio; Geneva: Skira, 1999; p. 45; ill. p. 49 (col.)
  • Miró: Mein Atelier ist mein Garten. Ludwigshafen: Wilhelm-Hack-Museum, October 2000-January 2001; fig. n. 8, p. 23; p. 23, 24
  • Joan Miró 1917-1934: La Naissance du monde. Agnès de la Beaumelle. Paris: Centre Georges Pompidou, 3 March-28 June 2004; p. 70-71
  • Minguet Batllori, Joan M. Joan Miró. Madrid: Fundación MAPFRE. Instituto de Cultura, 2008; ill. p. 45 (col.)
  • Pou, Anna ; Romaguera, Mariona. Miró. Barcelona: Ciro, 2008. (Grans genis de l'Art a Catalunya); p. 62, ill. p. 63 (col.), 139
  • Clavero, Jordi. Fundació Joan Miró: Guia de la Fundació. Barcelona: Fundació Joan Miró; Polígrafa, 2010; p. 42, ill. p. 43 (col.)
  • Rom, Martí. Joan Miró i Mont-roig: Pal de ballarí (1911-1929). Tarragona: Arola, 2012; p. 206
Exhibitions
  • Joan Miró, Desmond Morris, Cyril Hamersma. London: London Gallery, 2-28 February 1950
  • Joan Miró. London: Tate Gallery, 27 August-11 October 1964 ; Zürich: Kunsthaus Zürich, 31 October-6 December 1964
  • Joan Miró. Zürich: Kunsthaus Zürich, 21 November 1986-1 February 1987 ; Düsseldorf: Städtische Kunsthalle Düsseldorf, 14 February-20 April 1987
  • Impactes: Joan Miró 1929-1941. Barcelona: Fundació Joan Miró, 24 November 1988-15 January 1989
  • Joan Miró: 1983-1993. Barcelona: Fundació Joan Miró, 20 April-30 August 1993
  • Joan Miró: Equilibri a l'espai: Obres procedents de la col·lecció Kazumasa Katsuta. Barcelona: Fundació Joan Miró, 18 September-2 November 1997
  • Miró: Mein Atelier ist mein Garten. Ludwigshafen: Wilhelm-Hack-Museum, October 2000-January 2001
  • Joan Miró 1917-1934: La Naissance du monde. Agnès de la Beaumelle. Paris: Centre Georges Pompidou, 3 March-28 June 2004
Comments

The free, undefined forms of some of the works during this period provide a counterpoint to other pieces with more schematic figurations.
Such is the case with The white glove, in which the careful selection of the elements in the composition and their balanced arrangement on an undefined background place them on a more general level, representing ideas rather than concrete objects.