The lark's wing encircled with golden blue rejoins the heart of the poppy sleeping on the diamond-studded meadow

Author
Joan Miró
Title

L'aile de l'alouette encerclée du bleu d'or rejoint le coeur du coquelicot endormi sur la prairie parée de diamants

The lark's wing encircled with golden blue rejoins the heart of the poppy sleeping on the diamond-studded meadow

Date
13 March 1967
Medium
Acrylic on canvas
Sizes
195 x 130 cm
Credit line
Fundació Joan Miró, Barcelona. On loan from the Gallery K. AG
Provenance
Pierre Matisse Gallery, New York
Acquavella Galleries, New York
Register Number
D 18
Inscriptions
Back:

MIRÓ. 13/III/67 / L'AILE DE L'ALOUETTE / ENCERCLÉE DU BLEU D'OR / REJOINT LE COEUR DU / COQUELICOT ENDORMI / SUR LA PRAIRIE PARÉE DE / DIAMANTS

Bibliography
  • Miró. Saint-Paul-de-Vence: Fondation Maeght, 23 July-30 September 1968; ill. n. 94, p. [175] (col.)
  • Cirici, Alexandre. Miró en su obra. Barcelona: Labor, 1970; p. 194
  • Penrose, Roland. Miró. London: Thames & Hudson, 1970; p. 176-177; ill. n. 130, p. 182 (col.), p. 183; p. 214
  • Sweeney, James Johnson ; Gomis, Joaquim ; Català-Roca, Francesc [et al.]. Joan Miró. Barcelona: Polígrafa, 1970. (Fotoscop); ill. n. 122, p. [146] (col.), p. [281]
  • Tapié, Michel. Joan Miró. Milan: Fratelli Fabbri, 1970; p. 22; ill. n. 105, p. [117] (col.)
  • Chilo, Michel. Miró: l'artiste et l'oeuvre. Paris: Maeght, 1971. (Archives Maegh; 2); ill. n. 56, p. 56 (col.); p. 57; p. 115
  • Homenaje a Joan Miró: 1ª Muestra Internacional de Arte. Granollers: Ajuntament de Granollers, 15 May-15 September 1971; ill. p. 14
  • Joan Miró: Magnetic Fields. New York: Solomon R. Guggenheim Museum, 27 October 1972-21 January 1973; p. 34; ill. n. 47, p. 139
  • Diehl, Gaston. Miró. Paris: Flammarion, 1974; ill. p. 84 (col.)
  • Joan Miró. Paris: Grand Palais, 17 May-13 October 1974; ill. n. 85, p. 128; cat. n. 85, p. 128
  • Cirici, Alexandre. Miró Mirall. Barcelona: Polígrafa, 1977; p. 193
  • Gimferrer, Pere. Miró: Colpir sense nafrar. Barcelona: Polígrafa, 1978 (Spanish edition: Miró y su mundo. Barcelona: Polígrafa, 1978); ill. n. 125, p. 131 (col.)
  • Saura, Antonio. "El mirador". Madrid: Cuadernos Guadalimar (1978), no. 19; p. 12
  • Malet, Rosa Maria. Joan Miró. Barcelona: Polígrafa, 1983; p. 21; ill. n. 85, p. 88 (col.), p. 89; p. 128
  • Serra, Pere A. Miró i Mallorca. Barcelona: Polígrafa, 1984; ill. n. 110, p. 93 (col.); p. 289
  • Weelen, Guy. Miró. Paris: Nouvelles Éditions Françaises, 1984; ill. n. 233, p. 168 (col.)
  • Erben, Walter. Joan Miró 1893-1983: Mensch und Werk. Cologne: Taschen, 1988; ill. p. 185 (col.); p. 223-224
  • Joan Miró Centennial Exhibition: The Pierre Matisse Collection. Yokohama: Yokohama Museum of Art, 11 January-25 March 1992; ill. n. 92, p. 132 (col.)
  • Mink, Janis. Joan Miró, 1893-1983. Cologne: Taschen, 1993; ill. p. 87 (col.); p. 96
  • Joan Miró: 1983-1993. Barcelona: Fundació Joan Miró, 20 April-30 August 1993; ill. n. 222, p. 452 (col.)
  • Joan Miró: Equilibri a l'espai: Obres procedents de la col·lecció Kazumasa Katsuta. Barcelona: Fundació Joan Miró, 18 September-2 November 1997; p. 20; p. 66, ill. n. 21, p. 69 (col.)
  • Dupin, Jacques. Miró Firebird. Paris: Galerie Lelong, 1998; p. 89 (col.)
  • Dupin, Jacques ; Lelong-Mainaud, Ariane. Joan Miró: Catalogue raisonné. Paintings: Vol. IV 1959-1968. Paris: Daniel Lelong; Palma de Mallorca: Successió Miró, 2002; ill. n. 1260, p. 202-203 (col.); p. 263
  • Malet, Rosa Maria. Joan Miró: Apunts d'una col·lecció: Obres de la Gallery K. AG. Barcelona: Fundació Joan Miró; Caroggio, 2003; p. 82-83; ill. p. 85 (col.); p. 125, 145
  • Joan Miró. Seville: Sala San Hermenegildo, 3-29 May 2005 ; Córdoba: Caja Sur. Sala de Exposiciones, 7 June-10 July 2005; p. 43
  • Dupin, Jacques. Joan Miró. Barcelona: Polígrafa, 2009; p. 72; ill. p. 78 (col.)
  • Malet, Rosa Maria. Joan Miró: Obres de la col·lecció Gallery K. AG a la Fundació Joan Miró. Barcelona: Fundació Joan Miró, 2011; p. 70-71; ill. p. 73 (col.); p. 74
Exhibitions
  • Miró. Saint-Paul-de-Vence: Fondation Maeght, 23 July-30 September 1968
  • Homenaje a Joan Miró: 1ª Muestra Internacional de Arte. Granollers: Ajuntament de Granollers, 15 May-15 September 1971
  • Joan Miró: Magnetic Fields. New York: Solomon R. Guggenheim Museum, 27 October 1972-21 January 1973
  • Joan Miró. Paris: Grand Palais, 17 May-13 October 1974
  • Joan Miró Centennial Exhibition: The Pierre Matisse Collection. Yokohama: Yokohama Museum of Art, 11 January-25 March 1992
  • Joan Miró: 1983-1993. Barcelona: Fundació Joan Miró, 20 April-30 August 1993
  • Joan Miró: Equilibri a l'espai: Obres procedents de la col·lecció Kazumasa Katsuta. Barcelona: Fundació Joan Miró, 18 September-2 November 1997
  • Joan Miró. Seville: Sala San Hermenegildo, 3-29 May 2005 ; Córdoba: Caja Sur. Sala de Exposiciones, 7 June-10 July 2005
Comments

Few paintings reflect so clearly Miró’s desire to "achieve the maximum intensity with the minimum means" as The lark’s wing ringed with the blue of gold meets the heart of the poppy asleep in the field adorned with diamonds. Landscape forms the conceptual setting of a large part of Miró’s work. Here, although the title suggests the genre once again, the format is not the standard horizontal one for a landscape painting. Nor is the picture a literal representation of what the title suggests; instead it is an independent entity, with its own internal laws.