Collage-drawing (Homage to Prats)

Author
Joan Miró
Title

Collage-drawing (Homage to Prats)

Date
August 1934
Medium
Collage, graphite pencil and charcoal on paper
Sizes
63,3 x 47 cm
Signature

[l.r.] Miró

Credit line
Fundació Joan Miró, Barcelona. Gift of Joan Prats
Provenance
Gift of Joan Prats
Register Number
FJM 4674
Inscriptions

homenatge a / (Prats is quality) / Miró / 8/34

Bibliography
  • Dupin, Jacques. Miró. Paris: Flammarion, 1961; p. 246; p. 246, fig. p. 247; cat. n. 353, p. 512
  • Joan Miró. London: Tate Gallery, 27 August-11 October 1964 ; Zürich: Kunsthaus Zürich, 31 October-6 December 1964; cat. n. 113, p. 33
  • Tapié, Michel. Joan Miró. Milan: Fratelli Fabbri, 1970; p. 20; ill. n. 45, p. [66]
  • Herrmanns, Ralph. La nit i el somni: Pintar com Miró. Stockholm: Bonnier Juveniles Internacional, 1972; ill. p. [10]
  • Puig, Arnau. "La atmosfera Prats". Barcelona: Artes Plásticas (1976), no. 8; ill. p. 60
  • Cirici, Alexandre. Miró Mirall. Barcelona: Polígrafa, 1977; ill. n. 140, p. 130; p. 242
  • Raillard, Georges. Joan Miró: Ceci est la couleur de mes rêves: Entretiens avec Georges Raillard. Paris: Seuil, 1977. (Traversée du siècle); p. 117
  • Joan Miró: Pintura. Madrid: Museo Español de Arte Contemporáneo, 4 May-23 July 1978; cat. n. 31, p. 104
  • Joan Miro: Exposición antológica: 100 obras de 1914 a 1980. Mexico, D.F.: Museo de Arte Moderno, May-August 1980; cat. n. 16, p. 76
  • Miró: Una realidad, un arte. Caracas: Museo de Bellas Artes de Caracas, 7 September-9 November 1980; cat. n. 10, p. [37]
  • Malet, Rosa Maria. Joan Miró. Barcelona: Polígrafa, 1983; p. 14
  • Weelen, Guy. Miró. Paris: Nouvelles Éditions Françaises, 1984; p. 101; ill. n. 134, p. 101
  • Fundació Joan Miró. Obra de Joan Miró: Dibuixos, pintura, escultura, ceràmica, tèxtils. Barcelona: Fundació Joan Miró, 1988; n. 672, p. 173
  • Impactes: Joan Miró 1929-1941. Barcelona: Fundació Joan Miró, 24 November 1988-15 January 1989; ill. n. 25, p. 55 (col.); n. 25, p. 126
  • Raillard, Georges. Miró. Paris: Hazan, 1989; p. 13-14; p. 100, ill. p. 101 (col.); p. 142
  • Joan Miró: Paintings & Drawings 1929-41. London: Whitechapel Gallery, 3 February-23 April 1989; ill. p. 61 (col.)
  • Malet, Rosa Maria. La Fundació Joan Miró i les seves col·leccions. Barcelona: Polígrafa, 1990; ill. p. 32 (col.), p. 33
  • Waldman, Diane. Collage, Assemblage, and the Found Object. New York: Harry N. Abrams, 1992; p. 172, 174; ill. n. 237, p. 175
  • Avantguardes a Catalunya 1906-1939. Barcelona: Fundació Caixa de Catalunya, 16 July-30 September 1992; p. 103; cat. n. 288, p. 132; ill. p. 357 (col.)
  • Punyet Miró, Joan ; Lolivier-Rahola, Gloria. Miró: Le peintre aux étoiles. Paris: Découvertes Gallimard, 1993; p. 54, ill. p. 54 (col.); p. 138
  • Joan Miró: Campo de Estrellas. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 20 January-22 March 1993; ill. p. 101 (col.); cat. n. 50, p. 152
  • Joan Miró: 1983-1993. Barcelona: Fundació Joan Miró, 20 April-30 August 1993; ill. n. 119, p. 301 (col.)
  • Joan Miró. Carolyn Lanchner. New York: The Museum of Modern Art, 17 October 1993-11 January 1994; p. 61; ill. p. 193 (col.); cat. n. 117, p. 403, 404; ill. p. 404
  • Malet, Rosa Maria. Fundació Joan Miró: Guia. Barcelona: Fundació Joan Miró; Carroggio; Geneva: Skira, 1999; p. 60; ill. p. 62 (col.)
  • Herrmanns, Ralph. Joan Miró 1893-1983: Nattens utforskare: Målare, skulptör, grafiker. (s.l.): Läseleket, 2001; ill. p. 42 (col.)
  • Joan Miró 1917-1934: La Naissance du monde. Agnès de la Beaumelle. Paris: Centre Georges Pompidou, 3 March-28 June 2004; fig. n. 1, p. 364
  • Mestres del collage: De Picasso a Rauschenberg. Barcelona: Fundació Joan Miró, 25 November 2005-26 February 2006; ill. p. 128 (col.); p. 215
  • Dupin, Jacques ; Lelong-Mainaud, Ariane. Joan Miró: Catalogue raisonné. Drawings: Vol. I 1901-1937. Paris: Daniel Lelong; Palma de Mallorca: Successió Miró, 2008; ill. n. 400, p. 196 (col.); p. 388
  • Pou, Anna ; Romaguera, Mariona. Miró. Barcelona: Ciro, 2008. (Grans genis de l'Art a Catalunya); p. 82, ill. p. 83 (col.), 140
  • Minguet Batllori, Joan M ; Montaner, Teresa ; Santanach, Joan (eds.). Joan Miró: Epistolari català 1911-1945. Establert per Joan Ainaud de Lasarte. vol. 1. Barcelona: Fundació Joan Miró; Barcino, 2009; p. 502-503; ill. p. 503 (col.)
  • Clavero, Jordi. Fundació Joan Miró: Guia de la Fundació. Barcelona: Fundació Joan Miró; Polígrafa, 2010; p. 58; ill. p. 59 (col.)
  • Ribot Martín, Domènec. Miró. Madrid: Susaeta; Tikal, 2010; ill. p. 117 (col.)
Exhibitions
  • Joan Miró. London: Tate Gallery, 27 August-11 October 1964 ; Zürich: Kunsthaus Zürich, 31 October-6 December 1964
  • Joan Miró: Pintura. Madrid: Museo Español de Arte Contemporáneo, 4 May-23 July 1978
  • Joan Miro: Exposición antológica: 100 obras de 1914 a 1980. Mexico, D.F.: Museo de Arte Moderno, May-August 1980
  • Miró: Una realidad, un arte. Caracas: Museo de Bellas Artes de Caracas, 7 September-9 November 1980
  • Impactes: Joan Miró 1929-1941. Barcelona: Fundació Joan Miró, 24 November 1988-15 January 1989
  • Joan Miró: Paintings & Drawings 1929-41. London: Whitechapel Gallery, 3 February-23 April 1989
  • Avantguardes a Catalunya 1906-1939. Barcelona: Fundació Caixa de Catalunya, 16 July-30 September 1992
  • Joan Miró: Campo de Estrellas. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 20 January-22 March 1993
  • Miró-Prats: Una amistad fructífera. Barcelona: Galeria Joan Prats-Artgràfic, April-June 1993
  • Joan Miró: 1983-1993. Barcelona: Fundació Joan Miró, 20 April-30 August 1993
  • Joan Miró. Carolyn Lanchner. New York: The Museum of Modern Art, 17 October 1993-11 January 1994
  • Joan Miró 1917-1934: La Naissance du monde. Agnès de la Beaumelle. Paris: Centre Georges Pompidou, 3 March-28 June 2004
  • Mestres del collage: De Picasso a Rauschenberg. Barcelona: Fundació Joan Miró, 25 November 2005-26 February 2006
Comments

Miró’s first collages, produced in the late 1920s, have a non-conformist appearance that reflects his questioning of painting as an art form.

During the summer of 1933 in Mont-roig, he produced several Collage-Drawings in which, alongside reproductions of everyday articles and machines, he included studio photographs of children or period postcards of happy couples or stereotyped romantic landscapes. The drawings had the appearance of large figures produced with a single continuous line.