Figure in front of the sun

Author
Joan Miró
Title

Personnage devant le soleil

Figure in front of the sun

Date
26 January 1968
Medium
Acrylic on canvas
Sizes
174 x 260 cm
Credit line
Fundació Joan Miró, Barcelona
Provenance
Gift of Joan Miró
Register Number
FJM 4700
Inscriptions
Back:

MIRÓ. 26/I/68 / PERSONNAGE / DEVANT LE / SOLEIL

Bibliography
  • Miró. Saint-Paul-de-Vence: Fondation Maeght, 23 July-30 September 1968; ill. n. 120, p. [153]
  • Joan Miró. Munich: Haus der Kunst, 15 March-11 May 1969; cat. n. 94, p. [39]; ill. n. 94, p. [137]
  • Cirici, Alexandre. Miró en su obra. Barcelona: Labor, 1970; ill. n. 43, p. 155
  • Sweeney, James Johnson ; Gomis, Joaquim ; Català-Roca, Francesc [et al.]. Joan Miró. Barcelona: Polígrafa, 1970. (Fotoscop); ill. n. 181, p. [209] (col.); cat. n. 181, p. [282]
  • Tapié, Michel. Joan Miró. Milan: Fratelli Fabbri, 1970; p. 23; ill. n. 121, p. [132]
  • Chilo, Michel. Miró: l'artiste et l'oeuvre. Paris: Maeght, 1971. (Archives Maegh; 2); ill. n. 77, p. 77; p. 116
  • Fundació Joan Miró. Centre d'Estudis d'Art Contemporani: Exposició d'obertura. 10 juny 1975. Barcelona: Fundació Joan Miró, 1975; ill. p. 57 (col.); cat. n. 48, p. 122
  • Cirici, Alexandre. Miró Mirall. Barcelona: Polígrafa, 1977; ill. n. 169, p. 152 (col.); p. 243
  • Joan Miró: Pintura. Madrid: Museo Español de Arte Contemporáneo, 4 May-23 July 1978; ill. n. 67, p. 70 (col.); cat. n. 67, p. 110
  • Fundació Joan Miró. Obra de Joan Miró: Pintura, escultura i sobreteixims a la col·lecció de la Fundació. Barcelona: Fundació Joan Miró; Polígrafa, 1979; ill. n. 49, p. 58 (col.), 128; cat. n. 49, p. 128
  • Joan Miró: Pittura. Florence: Orsanmichele, 26 May-30 September 1979; ill. n. 24, p. 60 (col.); cat. n. 24, p. 104
  • Joan Miro: Exposición antológica: 100 obras de 1914 a 1980. Mexico, D.F.: Museo de Arte Moderno, May-August 1980; ill. p. 49 (col.); cat. n. 44, p. 77
  • Miró: Una realidad, un arte. Caracas: Museo de Bellas Artes de Caracas, 7 September-9 November 1980; ill. n. 24, p. [23] (col.); cat. n. 24, p. [38]
  • Malet, Rosa Maria. Joan Miró. Barcelona: Polígrafa, 1983; p. 22; ill. n. 93, p. 93 (col.); cat. n. 93, p. 128
  • Serra, Pere A. Miró i Mallorca. Barcelona: Polígrafa, 1984; ill. n. 215, p. 164 (col.); p. 290
  • Miró. Ferrara: Gallerie Civiche d'Arte Moderna. Palazzo dei Diamanti, 16 March-15 June 1985; ill. n. 7, p. 111 (col.); cat. n. 7, p. 87
  • Miró. Venice: Circolo Artistico Palazzo delle Prigioni Vecchie, 6 July-15 September 1985; cat. n. 3, p. 87; ill. n. 3, p. 101 (col.)
  • Joan Miró. Montpellier: Musée Fabre, 26 September-20 October 1985; ill. p. [14] (col.)
  • Joan Miró. Zürich: Kunsthaus Zürich, 21 November 1986-1 February 1987 ; Düsseldorf: Städtische Kunsthalle Düsseldorf, 14 February-20 April 1987; p. 76
  • Fundació Joan Miró. Obra de Joan Miró: Dibuixos, pintura, escultura, ceràmica, tèxtils. Barcelona: Fundació Joan Miró, 1988; ill. n. 1057, p. 280
  • Tapié, Michel. Joan Miró: Oeuvres 1916/1968. Paris: CELIV, 1989; ill. n. 72, p. [83]
  • Malet, Rosa Maria. Joan Miró. Barcelona: Edicions 62, 1992. (Pere Vergés; 47); ill. p. 117
  • Gimferrer, Pere. Les arrels de Miró. Barcelona: Polígrafa, 1993; fig. n. 488, p. 265 (col.); p. 266; cat. n. 1000, p. 389
  • Joan Miró: 1983-1993. Barcelona: Fundació Joan Miró, 20 April-30 August 1993; p. 454, ill. n. 224, p. 455 (col.)
  • Catoir, Barbara. Miró on Mallorca. Munich; New York: Prestel, 1995. (Pegasus Library); fig. p. 31 (col.)
  • Malet, Rosa Maria. Fundació Joan Miró: Guia. Barcelona: Fundació Joan Miró; Carroggio; Geneva: Skira, 1999; p. 84, ill. p. 94 (col.)
  • Cabañas, Pilar. La fuerza de Oriente en la obra de Joan Miró. Barcelona: Electa, 2000; fig. n. 26, p. 67 (col.); p. 67-68; p. 84
  • Herrmanns, Ralph. Joan Miró 1893-1983: Nattens utforskare: Målare, skulptör, grafiker. (s.l.): Läseleket, 2001; ill. p. 33 (col.)
  • Dupin, Jacques ; Lelong-Mainaud, Ariane. Joan Miró: Catalogue raisonné. Paintings: Vol. IV 1959-1968. Paris: Daniel Lelong; Palma de Mallorca: Successió Miró, 2002; ill. n. 1278, p. 218 (col.); p. 267
  • Dupin, Jacques. Joan Miró. Barcelona: Polígrafa, 2009; p. 72; ill. p. 76 (col.)
  • Clavero, Jordi. Fundació Joan Miró: Guia de la Fundació. Barcelona: Fundació Joan Miró; Polígrafa, 2010; p. 118; ill. p. 119 (col.)
  • Miró: Malerei als Poesie. Hamburg: Bucerius Kunst Forum, 31 January-25 May 2015 ; Düsseldorf: Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, 13 June-27 September 2015; fig. n. 13, p. 42 (col.)
  • Guia de la Fundació Joan Miró. Barcelona: Fundació Joan Miró; Polígrafa, 2016 (Catalan, Spanish, English, French, Italian, German and Japanese editions); p. 118; ill. p. 118-119 (col)
  • Joan Miró: Las obras de su vida. Barcelona: Dos de arte, 2016; ill. p. 97 (col.)
Exhibitions
  • Miró. Saint-Paul-de-Vence: Fondation Maeght, 23 July-30 September 1968
  • Joan Miró. Munich: Haus der Kunst, 15 March-11 May 1969
  • Fundació Joan Miró. Centre d'Estudis d'Art Contemporani: Exposició d'obertura. 10 juny 1975. Barcelona: Fundació Joan Miró, 1975
  • Joan Miró: Pintura. Madrid: Museo Español de Arte Contemporáneo, 4 May-23 July 1978
  • Joan Miró: Pittura. Florence: Orsanmichele, 26 May-30 September 1979
  • Joan Miro: Exposición antológica: 100 obras de 1914 a 1980. Mexico, D.F.: Museo de Arte Moderno, May-August 1980
  • Miró: Una realidad, un arte. Caracas: Museo de Bellas Artes de Caracas, 7 September-9 November 1980
  • Miró. Ferrara: Gallerie Civiche d'Arte Moderna. Palazzo dei Diamanti, 16 March-15 June 1985
  • Miró. Venice: Circolo Artistico Palazzo delle Prigioni Vecchie, 6 July-15 September 1985
  • Joan Miró. Montpellier: Musée Fabre, 26 September-20 October 1985
  • Joan Miró. Zürich: Kunsthaus Zürich, 21 November 1986-1 February 1987 ; Düsseldorf: Städtische Kunsthalle Düsseldorf, 14 February-20 April 1987
  • Joan Miró: 1983-1993. Barcelona: Fundació Joan Miró, 20 April-30 August 1993
  • Miró: Malerei als Poesie. Hamburg: Bucerius Kunst Forum, 31 January-25 May 2015 ; Düsseldorf: Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, 13 June-27 September 2015
Comments

Figure in front of the Sun illustrates the controlled gesture that distinguishes Miró's painting in the late seventies, an expressive freedom with no clear precedent in his work but with an undeniable rigor of composition.
Black is the point of departure, employed by the artist to outline and structure the painting. The incorporation of the other colours is governed by the divisions and the empty spaces.
In spite of his spontaneity, Miró never neglects the composition: the elimination of any one element would destroy the overall balance.