Blog Fundació Joan Miró Fundació Joan Miró
23_06_2020

El llenguatge de l’invisible

En plena incertesa, el mite ens permet indagar l’incomprensible, ens permet aturar el temps, observar el món des d’una perspectiva nova, i des d’aquesta atemporalitat intenta donar forma a l’invisible. En aquest article, Michael Gadish, artista i narrador, coincidint amb la reobertura de la Fundació Joan Miró i amb la presentació al públic de l’exposició de Nalini Malani, ens acosta al concepte del mite a través de la tradició índia. Michael Gadish combina la recerca sobre el sànscrit i l’hebreu, la mitologia, la religió i l’art, i des del 2015 organitza performances sobre històries sagrades de l’Índia. 

Continuar llegint El llenguatge de l’invisible

Art per a tothom

Actualment es parla sovint d’inclusió i transformació social. També, i cada vegada més, en l’àmbit artístic. La Fundació Joan Miró, en el marc del programa Art for Change de ”la Caixa”, ha presentat la mostra ssssonoritatssss, resultat d’un projecte fet en col·laboració amb l’artista plàstica Laura Llaneli i dos centres ocupacionals d’Asproseat, una oportunitat magnífica per acostar l’art a un públic real i divers. Núria Plasència, psicòloga i màster en aconsellament, que treballa als centres ocupacionals La Marina i 1981 de la Fundació Asproseat Serveis d’Atenció Diürna, ens explica en primera persona com ha estat aquesta experiència.

Continuar llegint Art per a tothom
18_02_2020

Mont-roig, la comprensió del paisatge

Mont-roig és un petit poble situat al Camp de Tarragona que esdevé decisiu per a la trajectòria artística i vital de Joan Miró. En aquest text, Elena Escolar, conservadora de la Fundació, descriu a càmera lenta Mont-roig, l’església i el poble, una obra pintada el 1919 i presentada a la secció especial d’art català del XIII Salon d’Automne, a París, la tardor del 1920, aviat farà cent anys. L’assimilació i comprensió del paisatge i de la terra de Mont-roig és cabdal per a entendre l’univers intangible de Joan Miró.

Continuar llegint Mont-roig, la comprensió del paisatge
03_12_2019

El compromís per la defensa de les llibertats i de la identitat catalana

Joan Miró va mostrar el seu compromís social i cultural a través de la seva producció de cartells. Ell considerava que la creació artística havia d’anar vinculada a la responsabilitat cívica.

Mercè Sabartés forma part de l’equip de Comunicació de la Fundació Joan Miró i és postgraduada en Estudis Mironians (UOC). En aquest article s’endinsa en la faceta reivindicativa de Miró i explica com, per a l’artista, la seva veu era inseparable del seu compromís amb la comunitat.

 

Continuar llegint El compromís per la defensa de les llibertats i de la identitat catalana
23_10_2019

Cavalls i automòbils

L’any 1918, Joan Miró va pintar un retrat del seu amic Heribert Casany. Berta Jardí rescata de l’oblit el personatge d’Heribert a la seva novel·la L’home del barret (Univers, 2019) i desvela la història que s’amaga darrere el quadre.

Per al blog de la Fundació, l’autora ens descobreix el periple extraordinari que va fer el quadre, des que el va pintar Miró fins a exposar-se al Kimbell Art Museum de Fort Worth (Texas). El viatge de l’obra, envoltat de cavalls i automòbils, està misteriosament connectat amb la vida del personatge retratat.

Continuar llegint Cavalls i automòbils
25_07_2019

Praça Getulio Vargas

L’arquitecta Lina Bo Bardi, a qui la Fundació Joan Miró va dedicar una exposició sobre la seva forta connexió amb el dibuix, concebia els seus projectes com espais accessibles per a tothom, plens de natura i de vida. Les seves aquarel·les d’escenes urbanes també són plenes de vida quotidiana, com la peça que il·lustra l’atmosfera de la Praça Getulio Vargas de Rio de Janeiro l’any 1946. Amanda Bassa es capbussa en aquesta imatge i en els sons que l’acompanyaven a l’exposició per crear un text literari que juga amb els mons paral·lels de dins i de fora de l’aquarel·la.

Continuar llegint Praça Getulio Vargas
Back to top